Mycket reklam har stärkt Soda Stream´s varumärke

Den senaste tiden har Soda Stream gått ut hårt med reklam. Folk handlar mer kolsyremaskiner än någonsin tidigare och det säger inte lite. Den första kolsyremaskinen för hemmabruk tillverkades 1903 av en engelsman vid namn Guy Gilbey. Gilbey fortsatte att spinna på sin uppfinning och snart kunde han saluföra sin «Apparatus for aerating liquids» till högklassiga hem. Soda Stream blev senare namnet på hans maskiner, och fortfarande idag – 100 år senare – går den bäst säljande kolsyremaskinen under samma benämning.

Trots att kungahuset och andra nobla hem hade egna sodastreamers redan under början av 1900-talet, så skulle det dröja till 50-talet innan Soda Stream annonsering skulle synas på den kommersiella marknaden. Då började allmänheten så smått få upp ögonen för att kunna kolsyra sina egna drycker, omkring samtidigt som Coca-Cola lanserades i Europa.

Försäljningen gick likväl sakta. I ett efterkrigseuropa hade massor människor säkert andra prioriteringar och även ifall den unga generationen säkert ville ha kolsyremaskiner så var det, som jämt, föräldrarna som höll i pengarna. Under 70-talet kom vändningen. Soda Streamers började säljas i massor och än idag förknippas vanligtvis kolsyremaskiner i allmänhet, och Soda Stream särskilt, med 70- samt 80-talsnostalgi.

Kolsyremaskiner används inte enbart för att kolsyra vatten, man kan även göra smaksatt bordsvatten eller egen läsk. Idag är efterfrågan på kolsyrade drycker enorm och vi är otaliga som har släpat många tunga flaskor och backar, till största del fyllda med vatten, hem från butiken, bara för att tvingas släpa tillbaka tomflaskorna för återvinning därefter.

kolsyremaskin

Idag känns det som ett onödigt slitgöra, onödigt, samt felaktigt miljötänk. Alla dessa liter vatten måste ju komma någonstans ifrån och långa är deras transporter. Samtliga utsläpp från lastbilar och andra fordon kan undvikas, ifall man slutar lägga pengar på buteljerade drycker.

Men så är ju kruxet att vi gillar vår kolsyra, samt en smaksatt Ramlösa alternativt Loka är ju godare än vanligt, tråkigt kranvatten. Eller? Livsmedelsverket garanterar att vårt svenska kranvatten håller bra och säker kvalitet, vi har tillgång till ett av jordens renaste vatten, omedelbart i våra kökskranar. Trist att inte ta det tillvara. Med en kolsyremaskin kan man göra sitt kranvatten fullt av fräsch kolsyra och med hjälp av lite aromer kan man ta fram samma goda smaker som de man älskar i sin Ramlösa.

Fördelen med att smaksätta sitt eget bordsvatten är att man kan få det ännu godare genom att man själv kan fastslå hur mycket eller lite smak man vill ha i. Aga säljer bordsvattenaromer, likaså Aromhuset, som har mångårig erfarenhet och stort utbud av smaker. Är man mer inne på läsk så producerar Soda Stream själv essenser, men det lite mer svårhittade märket Sonjo, har ett större sortiment på den svenska marknaden.

Soda Streams största konkurrent i Sverige är Wassermaxx från Aga. De producerar liknande produkter och när Wassermaxx vinner på aningen lägre priser så vinner Soda Stream på sitt namn och sin erfarenhet. «Get busy with the fizzy» var en klassisk och framgångsrik Soda Stream slogan under 80- och 90-talen. Soda Stream reklam har sannerligen varit verkningsfull, och den står sig än idag.